Afhaalpunten populairder dan u denkt

Afhaalpunten populairder dan u denkt

Goed nieuws: afhaalpunten zijn populair bij e-shoppers. In tegenstelling tot de perceptie dat snelle levertijden vaak de doorslag geven bij de online aankoop, spelen een pak andere factoren ook een rol. Dat blijkt uit Nederlands en Amerikaans onderzoek naar online shopping gedrag. En dat zetten we graag op een rijtje voor u in 6 punten.

 

Gratis verzending blijft voorkeur

Hoe wil de online shopper aankopen geleverd krijgen? Gratis blijft antwoord nummer 1. Maar: 52% bestelt bij om tot een gratis verzending te komen. Tijd om hen te laten weten dat afhaalpunten ook gratis zijn, toch?

Snelheid is niet alles

De ideale levertijd hangt af van sector tot sector. Voor electronica, doe-het-zelf en sportartikelen bedraagt die ongeveer 2,3 dagen. Voor meubels 3 dagen. Belangrijk: de shopper wil zelf aflevermoment en plaats kiezen, en vindt kunnen kiezen tussen leveringsopties even belangrijk als snelheid.

Afhaalpunten heel populair

Vooral in stedelijke omgevingen staan shoppers open voor alternatieven. 42% vind het prima dat bv. wordt geleverd op een andere plek van de leverancier. En: een afhaalpunt is de op 1 na populairste bezorgmethode, maar wordt nog te weinig ingezet.

Online shoppers willen meer keuze

Winkelmandje vol? Hoe meer leveringskeuze, hoe blijer de shoppers. En daar hoort afhalen bij. Want wat blijkt? Slechts 23% van de webshops biedt afhaalpunten als levermethode aan. En dat terwijl 30% van de pakketten niet persoonlijk kan worden geleverd. Een grote kans voor afhaalpunten.

Retouren: gratis, maar...

Gratis retouren blijken ook een must. Maar even goed speelt gemak hier een rol. 1/3e van de shoppers wil bv. zijn of haar retouren ook afgeven in de wagen, buiten de winkel, waar winkelbedienden het pakketje overnemen. De stap naar retouren regelen via een afhaalpunt is niet veraf.

Bezorgen werkt als waaier

Geen toeval dus dat etenbestel-apps zoals Pizza.be nu ook de optie "bestellen en afhalen" aanbieden. Online shoppers willen de optie aangeboden krijgen en kunnen kiezen voor een afhaalpunt. Als webshopeigenaar doet u er dus goed aan een brede waaier van leveringopties aan te bieden. Net als bij betaalmethoden geldt: hoe meer keuze voor de klant, hoe meer kans dat die tot aankoop overgaat.

 

 

Bron: Comscore "The pulse of the online shopper"

Over ons

AMP is de grootste persdistributeur van België. Al vanaf de start in 1885 als nationale persverdeler is AMP marktleider. Vandaag bedient AMP ruim 5.300 verkooppunten in België. Het bedrijf verdeelt dagelijks meer dan 700.000 magazines en 550.000 kranten, waarvan 325 verschillende magazinetitels en 175 krantentitels. AMP maakt deel uit van de groep bpost.

Uit de blog

May 08, 2017
February 06, 2017

Contact

AMP N.V.

Lenniksebaan 451

1070 Brussel

België

+32 2 529 44  00

info@ampnet.be

Hoe ons bereiken?

Connect With Us