AMP en Prodipresse maken een einde aan de juridische geschillen

AMP en Prodipresse, de federatie van Franstalige persverkopers, hebben vandaag aangekondigd dat ze de onderlinge juridische conflicten opheffen om hun samenwerking te versterken ten behoeve van de perssector en de onafhankelijke krantenwinkels. Deze nieuwe overeenkomst zet een punt achter de juridische procedures lopende sinds 2009 rond portokosten en dient te leiden tot een uitbreiding en versterking van de samenwerking tussen beide partijen. De overeenkomst zal een continue in vraagstelling van het beroep van de dagbladhandelaar mogelijk maken en een gevarieerder aanbod bieden voor de sector die sinds enkele jaren in moeilijkheden is.

AMP’s expertise in persdistributie en de kennis van Prodipresse met betrekking tot het beroep van de dagbladhandelaar zullen helpen om strategieën voor de verkoop van losse nummers te ontwikkelen. Via deze samenwerking willen de twee partijen de sector ondersteunen, verschillende opleidingen voorzien, een zogenaamd professioneel label creëren en diversificatiestrategieën voor de dagbladhandel uitwerken.

De samenwerking zal in eerste instantie plaatsvinden via een maandelijks bemiddelingscomité, waarin de vertegenwoordigers van AMP en Prodipresse hun verkoopstrategieën kunnen uitwisselen en samen maatregelen kunnen uitdenken die het dagelijkse beheer van de pers optimaliseren.

Guillaume Beuscart, gedelegeerd bestuurder AMP:

"We hebben dagelijks contact met 3.000 krantenwinkels en onafhankelijke dagbladhandels in het hele land. De expertise van Prodipresse als vertegenwoordiger van de Franstalige persverkooppunten is bekend en erkend en zal bijdragen tot een betere ondersteuning van het onafhankelijke netwerk en zal tegelijkertijd de ontwikkeling van nieuwe financiële middelen versnellen."

Agosti Walter, voorzitter van Prodipresse voegt hieraan toe:

 "Het is onze ambitie om de professionaliteit van het netwerk te ontwikkelen, de verkoopprocedures te verbeteren en het aanbod en de verkoop per los exemplaar te versterken. Samen met AMP willen we ons netwerk de kans bieden om hierin te slagen. We streven ernaar om het netwerk bij uitstek te blijven waar men terecht kan voor een uitgebreid persaanbod."

Over ons

AMP is de grootste persdistributeur van België. Al vanaf de start in 1885 als nationale persverdeler is AMP marktleider. Vandaag bedient AMP ruim 5.300 verkooppunten in België. Het bedrijf verdeelt dagelijks meer dan 700.000 magazines en 550.000 kranten, waarvan 325 verschillende magazinetitels en 175 krantentitels. AMP maakt deel uit van de groep bpost.

Contact

AMP N.V.

Lenniksebaan 451

1070 Brussel

België

+32 2 529 44  00

info@ampnet.be

Hoe ons bereiken?

Connect With Us