Klantengedrag in de winkel

Ruim de helft van het kassa- en winkelpersoneel in de grotere ketens zag de agressie van klanten de voorbije vijf jaar toenemen, en 1 op 9 wordt zelfs wekelijks uitgescholden. Dat blijkt uit een enquête van de socialistische vakbond BBTK.

Onthutsende resultaten

De resultaten zijn onthutsend: bijna zes op de tien winkelbedienden werd al uitgescholden; één op de drie kassiersters werd al eens bedreigd, één op vier kreeg seksuele opmerkingen en één op zes kreeg te maken met fysiek geweld. 20,3% krijgt zelfs wekelijks te maken met klanten die roepen en 8,6% wordt minstens één keer per week uitgescholden.

Een op de tien overweegt daarom ontslag of moest als gevolg van agressief gedrag van klanten al enkele dagen thuis blijven. "Hoog tijd dat de ketens dit probleem ernstig nemen", klinkt het bij de vakbond. "Meer dan de helft van de ondervraagden heeft geen enkele vorming gekregen over veiligheidsinstructies en weet dus niet wat te doen wanneer een klant agressief wordt en hen aanvalt."

Opleidingen 'preventie' populair

Volgens handelsfederatie Comeos staat preventie nu al hoog op de agenda van de ketens. In Het Nieuwsblad wijst woordvoerder Peter Vandenberghe erop dat de grote ketens nu al jaarlijks meer dan 600 miljoen euro spenderen aan preventie van winkelcriminaliteit.

Volgens de koepel van winkelketens is de focus de laatste jaren trouwens verschoven van het financiële aspect naar het preventieve: "Verlies door diefstal kan je inboeken, maar het menselijke leed als gevolg van agressie is niet te becijferen: agressie kan een serieuze impact hebben op de medewerkers en hun collega's. Dat onveiligheidsgevoel wegwerken vraagt tijd", aldus nog Vandenberghe.

De socialistische vakbond ondervroeg bijna duizend mensen die hun boterham verdienen in een voedings- of modeketen, voor de overgrote meerderheid vrouwen. "Onze vakbondsafgevaardigden kregen wel vaker echo's te horen over agressieve klanten, tot en met verhalen van regelrecht fysiek geweld. Maar concrete cijfers hadden we niet. Vandaar deze enquête", zegt ook vakbondsman Jan De Weghe in Het Nieuwsblad.

Bron : Het Nieuwsblad & kariboo.be 

Over ons

AMP is de grootste persdistributeur van België. Al vanaf de start in 1885 als nationale persverdeler is AMP marktleider. Vandaag bedient AMP ruim 4.500 verkooppunten in België. Het bedrijf verdeelt dagelijks meer dan 425.000 magazines en 260.000 kranten, waarvan 6.000 verschillende magazinetitels en 180 krantentitels. AMP maakt deel uit van bpostgroup.

Contact

AMP N.V.

Lenniksebaan 451

1070 Brussel

België

+32 2 525 14 11

info@ampnet.be

Hoe ons bereiken?

Connect With Us