Om te besparen op porto en verpakkingskosten werd de 'Messagerie de la Presse' in 1885 opgericht door de heer Louis Bertrand en zijn vriend F. Charté. Dankzij gegroepeerde verzendingen van titels naar verkooppunten van eenzelfde locatie konden besparingen worden gedaan. Vanaf 1886 krijgen de Messagerie de la Presse respectievelijk de naam 'Dechenne en Cie', 'Message de la Presse et Comptoir Général de Bruxelles', 'Agence Dechenne, Messagerie de la Presse'. Na de Tweede Wereldoorlog wordt de firma omgedoopt tot 'Agence et Messageries de la presse - Persagentschap, Vervoer en Distributie' (A.M.P. - P.V.D.). Begin 1999 krijgt de vennootschap haar huidige naam AMP.
Vandaag de dag is het nog steeds de core business van AMP om titels van de uitgevers in alle verkooppunten van het land te verspreiden tot bij de eindgebruiker. Momenteel telt ons netwerk zo’n 4.500 verkooppunten, waaronder dagbladhandelaars, supermarkten, benzinestations, enz. Dagelijks verdelen we meer dan 425.000 magazines en 260.000 kranten, waarvan 6000 verschillende magazinetitels en 180 krantentitels en dit zowel voor nationale als internationale titels.